donderdag 4 november 2010

Verzekerd?

Betalen via Internet.

http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/betaalrekeningen/Extra/Manieren_om_te_betalen/
Creditcards worden veel gebruikt voor online betalingen aan buitenlandse webwinkels. Ze kennen een zogeheten chargeback regeling. Je kunt hier een beroep op doen als je een bestelling niet geleverd hebt gekregen, een product beschadigd is bij aankomst of als je iets krijgt wat je niet besteld hebt. De creditcardmaatschappij vordert het geld terug bij de verkoper en geeft het aan de kaarthouder terug.

Zowel PayPal (zie hieronder) als creditcardmaatschappijen leggen de bewijslast bij de verkoper. Als die bijvoorbeeld niet kan bewijzen dat hij een bepaald product geleverd heeft, dan krijgt de consument altijd zijn geld terug.

Bij kleinere webwinkels is PayPal populair om online te betalen. Deze betaalmethode wordt veel gebruikt op veilingsites als eBay en Marktplaats. Anders dan iDeal biedt PayPal haar kopers bescherming. PayPal is in dat opzicht als betaalmethode te vergelijken met creditcards. Heb je een object dat je met PayPal hebt betaald niet ontvangen, dan zorgt PayPal er voor dat je je geld terugkrijgt. Niet ontvangen aankopen gedaan via Marktplaats en eBay worden vergoed tot respectievelijk €200 en €1000. Je moet wel zelf eerst een claim indienen.

Wijkt een aankoop gedaan op Marktplaats en eBay sterk af van de omschrijving, dan kun je in de meeste gevallen je geld terugkrijgen als je een claim indient.



PayPal: open geschil binnen 45 dagen na aankoop. Claim geschil binnen 20 dagen na opening geschil.

U dient zeven dagen verzendtijd in acht te nemen, voordat u een geschil over een niet-ontvangen object opent. Transacties die ouder dan 45 dagen zijn, kunnen niet meer worden betwist, maar moeten wel worden gemeld. Want om actie te kunnen ondernemen ter bescherming van andere kopers, volgt PayPal de prestatietrends van verkopers.

Stap 2 - Onderhandelen om geschil op te lossen
U en de verkoper hebben 20 dagen de tijd om het geschil op te lossen of om het geschil te escaleren tot een PayPal-claim
Een koper of verkoper vraagt PayPal om een geschil te onderzoeken en over de uitkomst te beslissen..

De verkoper bekijkt uw bericht en reageert in het Klachtencentrum. Dit is uw mogelijkheid om rechtstreeks met elkaar te communiceren en de kwestie op te lossen door het uitwisselen van berichten. Communiceer duidelijk en geef suggesties over de wijze waarop de kwestie kan worden opgelost, bijvoorbeeld door middel van een volledige of gedeeltelijke terugbetaling.

Als het geschil wordt geëscaleerd tot een claim, kan PayPal alle geposte berichten onderzoeken.

We blokkeren
De bedragen die verband houden met het geschil, worden geblokkeerd, zodat deze niet kunnen worden opgenomen van de PayPal-rekening van een koper of verkoper. alle bedragen die verband houden met de transactie, totdat het geschil is opgelost of gesloten.


Stap 3 - Sluit het geschil of escaleer het geschil tot een claim.
U kunt een geschil sluiten
Een geschil of claim beëindigen. Een gesloten geschil kan niet meer worden heropend of worden geëscaleerd tot een claim. We sluiten geschillen automatisch na 20 dagen, tenzij deze zijn geëscaleerd tot een PayPal-claim. als u en de verkoper tot een oplossing zijn gekomen.

Als dat niet het geval is, kunt u het geschil binnen 20 dagen na opening van het geschil, escaleren tot een PayPal-claim. Na 20 dagen sluiten we geschillen automatisch.

Wacht met het sluiten van een geschil tot u 100% tevreden bent met het resultaat. Een gesloten geschil kan niet meer worden heropend of worden geëscaleerd tot een PayPal-claim.

Selecteer het openstaande geschil in het Klachtencentrum en klik op de gewenste actie onder aan het scherm met geschilgegevens om het geschil te sluiten of te escaleren.

We hebben meer informatie van u nodig wanneer u een geschil escaleert tot een PayPal-claim


Stap 4 - Wij onderzoeken de claim en lossen de claim op
Als u een geschil escaleert tot een claim, vraagt u PayPal om deze te onderzoeken en over het resultaat te beslissen.

We proberen kwesties binnen 10 dagen op te lossen, maar bij ingewikkelde kwesties kan het langer duren om de kwestie te onderzoeken, een eindbeslissing te nemen, geldbedragen vrij te geven en de kwestie te sluiten.

Voor u en de verkoper kunnen specifieke deadlines gelden voor het verstrekken van nieuwe informatie. We gebruiken de berichten die zijn uitgewisseld in het Klachtencentrum, tezamen met andere gegevens, om de uitkomst te bepalen.

In het Klachtencentrum kunt u de voortgang van uw claim volgen en reageren op verzoeken om informatie.

We stellen u op de hoogte wanneer we een eindbeslissing
De beslissing van PayPal waarmee de kwestie is opgelost en gesloten. hebben genomen


International Card Services:
Hoe dien ik een claim in op mijn verzekering?
Neem telefonisch contact op met de ICS Servicedesk. U wordt dan direct door een van onze medewerkers verder geholpen bij het declareren van uw onkosten of schade. Klik voor de contactgegevens op 'Contact' onderaan deze pagina.
MasterCard Classic: Telefoon: 020 - 6 600 766
World Card: Telefoon: 020 - 6 600 678

Creditcard:
Voorwaarden Mastercard: http://www.abnamro.nl/nl/images/Generiek/PDFs/010_Prive/01_Betalen/Voorwaarden_AA_MasterCard_(ex-fortis).pdf

Artikel 20. Afever- en Internetgarantie
20.1. Afevergarantie: indien een door de Card-houder met de Card betaald product niet op
de afgesproken leverdatum is geleverd, crediteert ICS het betreffende bedrag aan de
Card-houder mits aan de volgende 2 voorwaarden is voldaan:
a. het verzoek van de Card-houder voor creditering dient uiterlijk binnen 3 maanden
na de afgesproken leverdatum door ICS te zijn ontvangen;
b. de Card-houder heeft zelf eerst tevergeefs de leverancier aangesproken tot
levering.
ICS crediteert het bedrag binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek tenzij de
leverancier binnen die periode alsnog tot levering of tot terugbetaling van het aan-
koopbedrag overgaat. Ongeacht de afgesproken leverdatum vervalt de afevergarantie
1 jaar na de transactiedatum.

Visa card: http://www.abnamro.nl/nl/images/Generiek/PDFs/010_Prive/01_Betalen/Voorwaarden_AA_Visacard_(ex-fortis).pdf

PayPal Gebruikersovereenkomst:
https://cms.paypal.com/nl/cgi-bin/marketingweb?cmd=_render-content&fli=true&content_ID=ua/BuyerProtComp_full&locale.x=nl_NL#14. Disputes with PayPal

13.10 Verhouding tussen beschermingsregelingen van PayPal en terugboekingenDe terugboekingsrechten van creditcards kunnen, indien van toepassing, meer omvatten dan de beschermingsregelingen van PayPal. Terugboekingsrechten worden niet beperkt tot specifieke bedragen per transactie, kunnen meer dan 45 dagen na betaling worden aangevraagd en kunnen niet-tastbare (immateriële) artikelen dekken.

U kunt een claim of geschil indienen bij PayPal, of u kunt contact opnemen met uw creditcardbedrijf of -uitgever en gebruikmaken van uw recht op terugbetaling. U kunt echter niet van beide regelingen tegelijk gebruikmaken of proberen een dubbele vergoeding te krijgen. Als er een openstaande claim of een openstaand geschil is met PayPal en als u vervolgens een terugboeking aanvraagt bij uw creditcardbedrijf, zal PayPal uw geschil of claim sluiten en kunt u verder uitsluitend beroep doen op uw terugboekingsrechten.

Als PayPal pas een beslissing over uw claim neemt na het verstrijken van de deadline voor het indienen van terugbetalingsverzoeken van uw creditcardmaatschappij of na de deadline van uw bank voor het indienen van een geschil, en als u vanwege het oponthoud van de afhandeling onzerzijds minder terug krijgt dan het volledige bedrag waarop u volgens de creditcardmaatschappij recht zou hebben gehad (dat wil zeggen het terugbetalingsbedrag: het bedrag dat u inzake de betreffende transactie met uw creditcard heeft betaald), zullen wij u een vergoeding betalen voor het resterende verlies (minus eventuele bedragen die u al van de verkoper terug heeft ontvangen).

Voordat u contact opneemt met uw creditcardmaatschappij of voordat u bij PayPal een geschil opent, dient u contact op te nemen met de verkoper om de kwestie op te lossen via het retourneringsbeleid van de verkoper, zoals vermeld bij de eBay-aanbieding, de Marktplaats-aanbieding of op de website van de verkoper.

Hoe een terugboeking werkt bij een creditcardbetaling via PayPal.
1.De koper verzoekt om terugboeking bij de creditcardmaatschappij.
2.De creditcardmaatschappij van de koper stelt de handelsbank van PayPal op de hoogte van de terugboeking en haalt het betreffende bedrag bij PayPal terug.
3.PayPal blokkeert het bedrag in verband met de terugboeking tijdelijk op de PayPal-rekening van de verkoper.
4.PayPal vraagt de verkoper direct per e-mail om aanvullende informatie die kan worden gebruikt om de terugboeking te betwisten.

•Als een koper verzoekt om terugboeking van een creditcardtransactie via PayPal, sturen we u gelijk een e-mail nadat de creditcardmaatschappij contact met ons heeft opgenomen.
•Het betreffende bedrag wordt tijdelijk geblokkeerd terwijl we samen met u aan de gang gaan om de terugboeking met de creditcardmaatschappij van de koper op te lossen.
•Als u de terugboeking betwist, helpt ons speciaal opgeleide team van terugboekingsspecialisten u om uw recht te halen.
•De procedure kan 75-100 dagen duren, afhankelijk van de creditcardmaatschappij.
•Als de creditcardmaatschappij in uw voordeel beslist, maakt PayPal het geld onmiddellijk naar u over.

Wat is het verschil tussen een terugboeking en een geschil?
Een terugboeking wordt ingediend wanneer een koper een reeds verrekende transactie wil laten terugdraaien door de creditcardmaatschappij. Een koper mag een bedrag laten terugboeken door de creditcardmaatschappij op basis van diens voorschriften en gestelde termijnen.

Een geschil is de eerste stap in de PayPal-procedure inzake klachten van kopers. In deze fase kunnen kopers en verkopers elkaar berichten sturen via het Klachtencentrum en proberen om tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is.


Wat is het verschil tussen een terugboeking en een claim?
Een terugboeking wordt ingediend wanneer een koper een reeds verrekende transactie wil laten terugdraaien door de creditcardmaatschappij. Een koper mag een bedrag laten terugboeken door de creditcardmaatschappij op basis van diens voorschriften en gestelde termijnen.

Een terugboeking lijkt hetzelfde als een claim bij PayPal, maar is eigenlijk een procedure waartoe een creditcardmaatschappij mogelijkheden biedt en die buiten PayPal om wordt gestart.

Met een terugboeking wordt een kettingreactie in gang gezet. De bank van de koper haalt het geld terug bij de handelsbank van PayPal. De handelsbank van PayPal haalt het geld terug bij PayPal. En wij halen het geld weer terug bij de verkoper .

Als de handelsbank van PayPal het geld niet zou hebben teruggehaald voor de terugboeking, had PayPal het geld niet hoeven terughalen bij de verkoper. Als het geschil ten gunste van de verkoper wordt beslist, stort PayPal het betwiste bedrag terug op de rekening van de verkoper

Maakt PayPal bij elke terugboeking bezwaar bij de creditcardmaatschappij van de koper?
PayPal behoudt zich het recht voor om een terugboeking niet te betwisten, zelfs als de verkoper bewijs heeft geleverd. Dit kan met name gebeuren wanneer PayPal denkt dat betwisten waarschijnlijk geen resultaat zal opleveren.


Een claim is meestal een actie die een koper op de PayPal-site tegen een verkoper onderneemt wanneer een koper een object heeft aangeschaft maar dit nooit heeft ontvangen of wanneer een ontvangen object wezenlijk afwijkt van de beschrijving. Bij claims moet de klantenservice van PayPal een beslissing in het voordeel of nadeel van de verkoper nemen op basis van bewijs dat via beide partijen is verkregen. Een claim kan alleen worden ingediend met de procedure voor het oplossen van geschillen in het Klachtencentrum.

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.